VeggenFoto: Fra filmatiseringen Die wand av Julian Pölsler (2012)

Veggen

bookmark

Janneken Øverland om Marlen Haushofer

onsdag 3. juni 2020, kl. 19:30 til kl. 20:00

Sal: Digitalt

Arrangør: Litteraturhuset

Inngang: Gratis - digitalt

En kvinne våkner opp på en jakthytta aleine. Kvelden før gikk hennes to følgesvenner til nærmeste landsby for å ta seg en øl, men de har ikke kommet tilbake. Hun går for å se etter dem, og går rett på en gjennomsiktig vegg. På den andre siden kan hun se døde dyr og mennesker, mens innenfor veggen, på dette lille området der hun og hytta er, går det an å leve. Hun ser ut til å være eneste overlevende etter en stor katastrofe. Skal den leses inn i en koronakontekst, kan man si at dette er karanteneliv satt på spissen.

Veggen eller Die Wand er skrevet av østerrikske Marlen Haushofer, og regnes som hennes hovedverk. Romanen kom ut på originalspråket tysk i 1963. I dag regnes utgivelsen blant Østerikes selskrevne klassikere, og Haushofer innehar en posisjon blant de store forfatterne i hjemlandet. Det tok imidlertid tid før hun fikk denne posisjonen, både hjemme og ute: her til lands kom romanen først ut i norsk oversettelse i 1994 (ved Unn Bendeke), og har siden den tid fått status som en høyt elsket kultklassiker blant forfattere som Rune Christiansen, Linn Ullmann, Åsne Linnestå og Tina Åmodt. I 2012 fikk romanen internasjonal renessanse på grunn av den vakre og boklojale filmen med samme navn, regissert av østerrikeren Julian Pölsler.

Romanen, som tar form av dagboka kvinnen skriver mens hun lever dette ensomme livet sammen med en hund, en katt og en ku, har vært gjenstand for mange ulike lesninger. Den betegnes gjerne som sci-fi eller en dystopi, men plasseres også i det man kan kalle en pre-feministisk bølge. Forfatteren selv måtte tåle å få hard medfart for sine kvinneroller, som etter sigende var enten for sinte eller for deprimerte. Men hvem var Marlen Haushofer, og hvordan skal vi lese denne beretningen om overlevelse i lys av situasjonen verden står ovenfor i dag?

Litteraturkritiker og tidligere forlegger Janneken Øverland har inngående kjennskap til Haushofers forfatterskap, og vil i dette digitale foredraget plassere Veggen både i forhold til Haushofers øvrige tekster, og i forhold til sin litterære samtid.  

Litteraturhusets serie om pestlitteratur tar for seg utvalgte litterære verk om pest, isolasjon og unntakstilstand.