Ofte stilte spørsmål

Hvordan gå fram for å leie lokale på Litteraturhuset? Vi tar alle henvendelser om reservasjoner og booking av lokaler på e-post til utleie[at]litteraturhuset.no. Vær ute i god tid med å bestille rom, og spesifiser ønsket dato/periode i emnefeltet på e-post til oss. Vi gir også gjerne generelle råd og veiledning om hvordan man legger opp, gjennomfører og formidler arrangementer på telefon 22 95 55 30, der man også kan få en status på kapasitet framover i tid, men reservasjoner og bekreftelse på bestillinger tar vi kun skriftlig.

Hvor mye koster det å leie et rom på Litteraturhuset? Leiepris avhenger av rom, type arrangement, teknisk utstyr og evt. teknisk bistand. Vi har en fast lav pris med et totrinns nivå på lokalleie. Medlemsmøter, kursvirksomhet og workshop er eksempler på arrangement som går under standardpris. Arrangementer med tema innenfor Litteraturhusets brede virkeområde; litteratur, politikk og samfunnsspørsmål og som er åpne for et allment publikum, kan kvalifisere til den rabatterte leieprisen. Ta kontakt med informasjon om hva du planlegger dersom du er i tvil om arrangementet ditt går under standard leiepris eller den rabatterte leieprisen for lokalet.

Hvor lenge disponerer vi rommet vi leier? Inntil åtte timer per dag.

Trenger vi mikrofoner på arrangementet? På allmenne og åpne publikumsarrangement, og dersom det er forventet mer enn førti publikummere i salen anbefaler vi bruk av mikrofoner.

Bør vi ha tekniker? Arrangementer med enkel teknikk krever ikke at man leier tekniker. Men alle arrangementer i Wergeland fordrer leie av en av husets teknikere. Det samme vil gjelde ved valg av stor lydpakke i øvrige rom, streaming, trådløse mikrofoner og utstyr, samt monitorer. Ved å leie tekniker sikrer man god teknisk gjennomføring. Tekniker fakturerer arrangør direkte om ikke annet er avtalt. Er du i tvil, ta en sjekk med teknisk ansvarlig hos oss god tid i forveien, for å sikre en best mulig gjennomføring av arrangementet.

Hva er forskjell på lydpakkene? Behovet for teknisk utstyr varierer. Vi opererer derfor med tre nivå på lydpakker; grunnpakke, liten lydpakke og stor lydpakke. Grunnpakken inneholder kun en kablet mikrofon, projektor med lerret og lyd fra PC. Liten lydpakke inneholder inntil fire kablete mikrofoner. Trenger man flere mikrofoner enn dette må man over på stor lydpakke, der det også er noe trådløst utstyr (bøylemikrofoner og/eller håndholdt trådløse mikrofoner). Det finnes også tilleggsvalg dersom pakken ikke dekker deres behov som kan leies ved ledig kapasitet.

Kan vi bytte lokale eller endre en bestilling? Ja, ved ledig kapasitet i annet lokale er det ikke noe problem å endre på en bestilling, selv etter fristen for avbestilling. Dersom lokalet man har leid er for lite kan man også leie et ekstra lokale der man kan overføre det som foregår på scenen i hovedlokalet til storskjerm i det andre lokalet. Et annet alternativ kan være å streame arrangementet og dermed også gjøre arrangementet tilgjengelig for et større publikum enn de som kommer seg til Litteraturhuset den aktuelle dagen.

Har Litteraturhuset mulighet til å oppbevare materiell før og etter arrangement? Litteraturhusets lokaler er hyppig leid ut, og det er liten lagringskapasitet på huset. Vi henstiller derfor til at arrangører i så stor grad som mulig tar med seg materiell direkte på arrangementet, og tar det med seg igjen med en gang når man er ferdig.

Kan vi streame arrangementet? Ja, vi tilbyr streaming/strømming av arrangement. Streaming innebærer at arrangementet blir tilgjengelig på nett (live eller i etterkant), og at man på den måten gjør arrangementet tilgjengelig for en større publikum enn de som kommer seg til Litteraturhuset den aktuelle dagen. Ved streaming må man bestille tekniker, og det forutsetter for øvrig ledig kapasitet på det tekniske utstyret.

Kan vi se lokalet på forhånd? Ja, men ettersom det er mange arrangementer på huset hele tiden kan det lønne seg å ta kontakt på forhånd og undersøke at rommet er ledig på det aktuelle tidspunktet.

Hva skjer selve arrangementsdagen? Rommet rigges klart med teknikk og romoppsett ut i fra bestilling og avtalt tid. I lokalet man har leid blir man møtt av en vert eller tekniker som hjelper en til rette. Arrangør er selv ansvarlig for arrangementgjennomføring og må være tilstede under arrangement.

Ved behov for praktisk bistand, eksempelvis med innslipp og publikumhåndtering eller andre praktiske ting underveis i et arrangement kan man på forhånd leie inn en egen arrangementsvert for bistand.

Hva er fristen for avbestilling? Vi må ha skriftlig beskjed om avbestilling senest 14 dager før arrangementstart. Etter denne fristen vil man bli fakturert for lokalleie samt evt. avbestillingsgebyr til innleid tekniker.

Hvordan kan vi organisere billettsalg? Den enkelte arrangør står fritt til selv å velge billettleverandør eller billettsalgsmetode ved billettsalg på arrangement. Litteraturhuset har valgt TicketCo som billettsalgsløsning. Dersom man ønsker billettsalg på sitt arrangement, kan man tegne egen avtale hos TicketCo og få med en bankterminal fra leverandøren iZettle i avtalen. Der oppretter man forhåndssalg på nett, og du lenke til billettsalget i alle ønskelige kanaler. Har man en Apple-enhet fra før (iphone/ipad/ipad touch), så har man alt man trenger for å kunne selge og validere billetter i døra på selve arrangementsdagen. Komplett dørsalgsutstyr med billettprinter og Ipad lånes også ut av Litteraturhuset på forespørsel.  Se mer informasjon og veiledning.

Kan vi ta med egen mat og drikke? Nei, det er restauranten Kafe Oslo som har alle rettigheter på servering av mat/drikke på huset. Men det er selvsagt lov for publikum å ta med seg drikke fra baren og inn i utleielokalene. Kafe Oslo har dessuten en rikholdig arrangementsmeny man kan bestille fra til arrangement, og kan tilpasse for allergener. Ta kontakt med dem for meny og kuvertpriser. De kan også levere duker og enkel oppdekning til middagsselskaper i våre lokaler. De har i tillegg en flyttbar bar som kan bestilles med bemanning i et utleielokale.

Hvordan gjør vi det med boksalg? Bokhandelen Tanum Litteraturhuset har alle rettigheter på boksalg, og forhåndsbestiller aktuelle bøker og utsalg i butikken i første etasje. Ta kontakt direkte med bokhandelen hvis dere ønsker boksalg tilknyttet arrangement på telefon 23 69 10 80 eller e-post litteraturhuset[at]tanum.no.

Hvordan finner folk fram til arrangementet? Innenfor hovedinngangen finner man informasjon med tider og rom for alle arrangementer den aktuelle dagen, dette henger også i trappeløpet.  Hvis arrangementet starter før kafeens åpningstid og hovedinngangen er stengt, benytter publikum sideinngangen. Vi settes det opp informasjon med kart på hoveddøra.

Er Litteraturhuset tilrettelagt for funksjonshemmede? Litteraturhusets sideinngang er velegnet for rullestolbrukere. Derfra er det heis til øvrige etasjer på huset og god fremkommelighet til alle arrangementsrom.

Hvordan finner man veien til Litteraturhuset? Gateadressen er Wergelandsveien 29, der vi ligger på hjørne ved Slottsparken. Kollektivt er nærmeste stopp med T-banen Nationaltheatret stasjon. Med trikk 11 eller buss 21 går man av ved holdeplassen Homansbyen, eller man kan ta trikk 17 eller 18 til Holbergs plass.

Ankommer man Oslo med fly kan man ta Flytoget direkte til Nationaltheatret. Gå ut inngang mot Henrik Ibsens vei / Drammensveien og følg Parkveien til rundkjøringen, der Litteraturhuset ligger til høyre, med Slottsparken som nærmeste nabo.

Har Litteraturhuset parkeringsplasser som kan benyttes i forbindelse med arrangementer? Det er ingen parkeringsplasser tilknyttet Litteraturhuset, men det ligger en parkeringsplass i krysset Wergelandsveien/Parkveien. Det finnes noen kommunale HC-plasser nederst i Uranienborgveien mot Parkveien.

Gjelder det levering av materiell til arrangement eller lignende kan man stå midlertidig på forsiden av huset (maks 15. min).

Har Litteraturhuset sykkelparkering? Det finnes et sykkelstativ ved sideinngangen i front av huset og et på baksiden. Nærmeste bysykkelstativ er Parkveien – Utenfor Katedralen pub og Uranienborgveien (vest for Slottsparken).

Kan vi ta med barnevogner inn på huset? Barn og barnefamilier er selvsagt hjertelig velkommen til Litteraturhuset, men grunnet brannforskrifter er det ikke lov å ta med barnevogner inn. Barnevognene kan parkeres ved sideinngangen på høyre side av huset.

Er Litteraturhuset interessert i å kjøpe forestillinger og konserter som kan vises på huset? Litteraturhusets mål er å tilrettelegge for at så mange aktører som mulig skal kunne avholde møter, seminarer, debatter og kulturproduksjoner i egen regi, på like økonomiske vilkår. Av den grunn kjøper vi ikke produksjoner, men ønsker arrangører velkommen til å leie hos oss og sette opp slike produksjoner i egen regi.

Hva er kontaktinformasjon til Kafe Oslo? Telefon: 21 54 85 71, e-post: post[at]kafeoslo.no

Hvor er toalettene? Toaletter finnes i kjelleren på huset. HC-toalett finnes rett utenfor hovedsalen vår Wergeland.

Hvordan uttales Nedjma? Nedjma uttales Nedschma, og betyr stjerne på arabisk. Nedjma er også romantittel og navnet på hovedpersonen i Kateb Yacines roman fra 1956, en roman som er sentral i den postkoloniale litteraturtradisjonen, og altså et av våre lokaler til utleie på Litteraturhuset.