21. april 2021
Trygt til Litteraturhuset – med Kulturbuss!
Elever ble busset til Litteraturhuset for forfattermøter med mumier, vill natur, vanskelige reiser og usynlig omsorgssvikt
– Én! To! Uææh! Fire! Fem! Oj, hva skjedde der? Forfatter og skuespiller Veronica Salinas hopper i lange sprang over scenen.
– Du tråkket på en skilpadde! ropes det unisont fra salen.
Elevene fra mottaksklassen på Bolteløkka skole i Oslo er blant de til sammen 133 elevene som sist uke fikk komme kohortvis på 6 forfattermøter på Litteraturhuset. Og for å sikre at elever fra hele Osloområdet fikk mulighet, fikk vi ta i bruk et trygt transportmiddel: Sparebankstiftelsens Kulturbuss! Takket være at Litteraturhuset fikk disponere denne bussen, kunne vi denne uka åpne dørene for et lite, trygt transportert publikum fra skoler i Osloområdet.
I tillegg til de fysiske forestillingene, fikk mer enn 4900 elever og lærere fra hele landet digitale forfattermøter rett inn i klasserommet.
Veronica Salinas møtte 1.-2 trinn med billedbøkene Reisen og Slem, to av bøkene hun har laget sammen med illustratøren Camilla Engman. Tematikken om hvordan det er å måtte reise fra det man kjenner, og å være fremmed et sted og ikke forstå alt det nye, ble tatt godt imot, ifølge Bolteløkka-elevenes lærer, Elisabeth Keller Bærheim:
– Det var utrolig hyggelig å være på et arrangement igjen, vi var helt utsultet på det etter ett år uten noen møtepunkter utenfor skolen. Og Veronica Salinas passet perfekt til oss som mottaksklasse, både tematikk og måten hun formidlet bilder og tekst på var midt i blinken.

Ole Mathismoen og Jenny Jordahl forteller om natur og rare dyr! Foto: Thorbjørn Helin/Litteraturhuset
Det var ingen tvil om at Jenny Jordahl og Ole Mathismoen og deres formidling av Ville greier! for 3.-5. trinn var en innertier hos målgruppa. Det haglet med spørsmål om klima, miljø og natur både fra det fysiske og det digitale publikummet, som hadde gleden av å kunne chatte med radarparet digitalt etter forestillingene. Mathismoen, som i tillegg til å skrive sakprosa for barn i tegneserieform er miljøjournalist i Aftenposten, forteller etter forestillingene at å formidle for barn er det morsomste han og illustratør Jenny Jordahl gjør:
– Barn og unge folk har vidåpne hjerner med plass til ny kunnskap. De vil vite, de tørster etter kunnskap. De er superglade og spør og spør og spør. Og får vi dem til å le av et rart dyr, åpner jo ungene gjerne munnen – og da er det bare å dytte på med enda mere kunnskap.
Mathismoen legger ikke skjul på at det også er et stort alvor i å formidle kunnskap om både det glade og det triste i naturen:
– Det blir mindre natur og større klimautfordringer hvert år. Det er viktig at unge folk kan mest mulig om natur for å bli glad i den, og mest mulig om problemene for å være rustet til å løse krisene som vil prege deres liv, påpeker han.
– Dessuten er kunnskap om rare dyr gøy – enten det dreier seg om hvor mange bladlus en marihøne spiser, hvordan det ser ut inne i en maurtue eller hvorfor folk i gamledager trodde narhvalens lange fortann var hornet til enhjørninger.
Forfatter Monika Steinholm sine fysiske besøk for 5.-7. trinn måtte dessverre avlyses, men hele 1539 elever og lærere fikk med seg den spennende gjenfortellingen av først bok i serien Ankh, om skolegutten Markus som viser seg å ha en mystisk forbindelse til det gamle Egypt, som fører ham inn i et farlig spill der hele verden står i fare!
Som en del av det digitale tilbudet rundt Ankh-serien, lanserte Litteraturhuset en egen episode i vår digitale serie Tegnesnakk, der illustratør Tonje-Mari Clausen viser hvordan hun jobber med tegningene til serien.

Forfatter Neda Alaei forteller ungdomsskoleelever om omsorgssvikt i hjemmet. Foto: Thorbjørn Helin/Litteraturhuset
Korona og hjemmeskole har utvilsomt vært en ekstra belastning for barn og unge med vanskelige forhold hjemme. Litteraturhuset var derfor spesielt glad for å kunne invitere ungdomstrinnet til å møte fjorårets U-prisvinner Neda Alaei, som kom til Litteraturhuset med debutboka Dette er ikke oss.
– Jeg ville skrive en bok om omsorgssvikt som ikke er så lett å se, forteller Alaei til ungdommene, som hadde mange spørsmål og tanker til forfatteren, som også er barnevernspedagog og til daglig jobber som miljøterapeut i ungdomsskolen.
– Og jeg ville vise at det går an å få hjelp, vi har et hjelpeapparat som fungerer, og man skal ikke trenge å stå alene!
Og for de som kanskje hadde hørt at barnevernet stjeler barn, kunne Neda fortelle til latter i salen, at; joda, hun har et skap hjemme fullt av barn hun har stjålet!
– Det å høre latter fra barn og unge i salen på Litteraturhuset igjen, er helt fantastisk! Barne- og ungdomsansvarlig Camilla Kuhn setter stor pris på Sparebanstiftelsen bidrag også til transport, spesielt i en tid der fysiske møter mellom de som lager litteraturen og de som leser den, er vanskelig å gjennomføre.
– Vi er så glade for at vi med Sparebankstiftelsens støtte i ryggen kan fortsette å gi gode litteraturopplevelser til elevene i skolen, ikke minst i en tid som for mange kan oppfattes som tung. Og til tross for begrensningene korona har ført med seg, har de digitale løsningene gjort at vi lettere kan tilby disse gode opplevelsene til skoler i hele landet.
Skolebesøkene er mulig takket være støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Til sammen får hvert år et sted mellom 14 og 17 000 elever et nært møte med forfattere på Litteraturhuset. Årets skolebesøk består av et kombinert digitalt- og fysisk tilbud.