22. oktober 2021
Dobbelt forfattermøte om 22.juli for ungdomstrinnet
940 elever fra ungdomskolen på skolebesøk om 22.juli
– Jeg hadde sett for meg at det skulle være masse hylende og skrikende unger, men sånn var det ikke. Alle gjemte seg. Journalist og forfatter Thomas J.R. Marthinsen leser opp fra sitt intervju med «Kristian»; en av politimennene som pågrep terroristen under angrepet på Utøya i 2011. I salen foran han sitter 180 ungdom og lytter intenst.
I løpet av 9 forestillinger fordelt på tre dager denne uka fikk 940 elever og lærere fra ungdomsskoler fra ulike bydeler i Oslo møte sakprosaforfatter og journalist Marthinsen og forfatter-, tegneserieskaper- og illustratør Nora Dåsnes på Litteraturhuset. Begge har skrevet bøker for unge om terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22.juli 2011; Dåsnes den skjønnlitterære tegneserieromanen Ubesvart anrop som tar for seg livet til ungdom etter terrorangrepet, og Marthinsen sakprosaboka La oss snakke om 22.juli, der han har tatt med seg spørsmål rundt 22.juli fra barn og unge og intervjuet ulike personer som sto tett på hendelsene i 2011.
Og selv om elevene i dag er for unge til selv å huske det som hendte i særlig grad, var det tydelig at tematikken fenget:
– Jeg tror man kunne ha hørt en EarPod falle til gulvet selv om salen var full av over hundre ungdommer, forteller Marthinsen etter en av forestillingene. – Det synes jeg sier veldig mye om hvor viktig det er å ta seg bryet med å snakke med ungdommene om 22. juli. For de sitter jo klare!

Foto: Litteraturhuset
Også Nora Dåsnes er opptatt av dialogen med de unge:
– Jeg tror ungdom tenker mye på tunge temaer fra før, og kanskje snakker om dem med venner, men at vi voksne kan være dårlige til å invitere til de samtalene. Så jeg synes det er fint å åpne den døra. Jeg håper vi klarer å sette i gang noen tanker, som aller helst blir til flere samtaler og spørsmål. Dette er jo et tema som krever mer enn én skoletime å jobbe seg gjennom.

Foto: Litteraturhuset
Både Dåsnes og Marthinsen satte pris på å ha skolebesøk i fellesskap med en forfatterkollega:
– Å dele scene med Nora var fint fordi vi fikk fram to veldig ulike måter å forvalte den ikke helt enkle tematikken, forteller Marthinsen. – Det er fint å ha noen å veksle blikk med, og som kan belyse andre sider enn det jeg har gjort. Ikke minst tenker jeg at det må være en kjempefordel for ungdommene i salen. For når de både blir presentert for sakprosa og tegneserieroman om 22. juli tror jeg det gjør at de rett og slett får flere tangenter å spille på når de skal skjønne hva det handler om – og ikke minst hvordan de kan snakke med hverandre om terrorangrepene.

Foto: Litteraturhuset
Lærer Rannveig Storli Sakshaug hadde med seg 9. trinn fra Nordseter skole, og forteller at både forberedelsesfasen og besøket har vært interessant og viktig.
– Så vi kommer absolutt til å jobbe videre med tematikken. Det er litt overraskende for oss voksne å oppdage at ungdommene i dag ikke noe forhold til 22. juli. Så dette er fint både for meg å oppdage, og fint for elevene å få informasjon. Og kanskje ennå mer aktuelt nå etter det som skjedde i Kongsberg sist uke. Og det er kjempefint å ta med elevene litt ut i verden igjen. Det er så viktig, det å få slike opplevelser som dette her sammen.
Litteraturhusets barne- og ungdomsansvarlig, Camilla Kuhn vektlegger viktigheten av nettopp de felles opplevelsene som skolebesøkene representerer.
– Med Sparebankstiftelsens støtte i ryggen kan tilby skolebesøk som dette; der elevene får komme tett på ikke bare forfatterne, men der vi også bidrar til bevisstgjøring rundt temaer som radikalisering, utenforskap og inkludering, noe som bøkene til både Marthinsen og Dåsnes kanskje dypest sett handler om.
Skolebesøkene er mulig takket være støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Til sammen får hvert år et sted mellom 14 og 17 000 elever et nært møte med forfattere på Litteraturhuset. Årets skolebesøk består av et kombinert digitalt- og fysisk tilbud.