11. april 2022
Engasjerende og rørende skolebesøk
– Skikkelig bra, veldig grinebok på slutten, ifølge Channie, en av elevene som fikk møte forfatter Johan Ehn.
Sammen med over 500 andre elever fikk Channie et innblikk i hvordan boka Hesteguttene ble til. Romanen ble i 2020 nominert Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris. Forfatter Johan Ehn har skrevet en kjærlighetshistorie mellom to unge gutter som vokser opp i Tsjekkia og Tysland under mellomkrigstiden.
Blant publikum var også lærer Kirsti Solbakk som hadde med klassen sin fra Briskeby videregående skole for tunghørte.
– Det er veldig fint å få drahjelp med tanke på leselyst og motivasjon. Og så er det veldig fint å komme seg ut, og at elevene får være med på det samme som andre elever får, sier lærer Kirsti Solbakk som var fornøyd med tilretteleggingen for elevene.
Flere lærere trakk fram at det var fint å komme seg ut av klasserommet og oppleve litteratur på en ny måte.
– Det er alltid fint for elevene å høre en annen stemme enn min og komme seg ut av bygget. Oppmerksomheten blir annerledes, og de får en annen vinkling enn jeg ville valgt, sier Bjørn Tommy Tollefsen, lærer på Ullern VGS i programfag sosiologi.
I år er det 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge. Det markeres over hele landet under paraplyen Skeivt kulturår og dette skolebesøket føyer seg i den rekken. Tellefsen trekker fram at det er en viktig tematikk å diskutere med elevene.
– Jeg har ungdommer selv, og det er lett for dem å tenke at vi har kommet så langt, men det er ikke gitt at det skal være sånn, påpeker han.
Selv var forfatter Johan Ehn svært glad for å samtalene med elevene underveis i skolebesøket.
– Menneskerettighetene er kanskje litt lett for oss å ta for gitt innimellom, påpeker han.
– Det finnes en diskusjon om hvem som får fortelle hvilke historier. Jeg forteller utfra meg selv som en skeiv person. Det gir meg et visst mandat til å fortelle denne historien fordi jeg har opplevd kunnskap, men jeg synes at alle historier skal kunne fortelles av alle som bryr seg, sier Ehn.
– Hva tenker du elevene kan hente ut av denne fortellingen?
– Jeg har jo ikke skrevet en faktabok. Selv om jeg har en viss kunnskap om perioden, er det jeg kan best å fortelle historier som forhåpentligvis kjennes nære og personlige, sier Ehn.
– Mitt håp er at leseren lever seg inn i historien og at det samtidig smyger seg inn en masse historisk fakta. Og sikkert litt av min egen agenda: at man ved å se på hva som hendte også kan tenke seg hva som kan skje i fremtiden, sier Ehn.
Johan håper at man gjennom å høre enkeltpersoners opplevelser bedre kan forstå sin egen historie.
– Så kan man gjøre analyser som ikke bare bygger på fakta og statistikk. Det er viktig med fakta og statistikk, men iblant behøver vi alle å bli minnet på det menneskelige. Hvis man forteller om en person som var der og opplevde, gjør det kanskje et større inntrykk.
– Det finnes jo mange der ute som stiller spørsmålstegn ved om Holocaust virkelig skjedde, sier Ehn.
Skolebesøkene hos Litteraturhuset i Oslo er mulig takket være støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Til sammen får hvert år et sted mellom 14 og 17 000 elever et nært møte med ulike forfattere. Årets skolebesøk består av et kombinert digitalt- og fysisk tilbud.