Bærekraftdidaktikk på agendaen
Lansering av antologi og temanummer
Vi har gleden av å invitere til lanseringen av to nye publikasjoner om bærekraftdidaktikk: Acta Didactica Norge sitt temanummer Utdanning og bærekraft og forskningsantologien Bærekraftdidaktikk, utgitt av Fagbokforlaget.
Bærekraftig utvikling er blitt et nøkkelbegrep i samfunnsdebatten både lokalt, nasjonalt og globalt. Bakgrunnen er en verden preget av økologisk krise, global oppvarming og sosiale forskjeller. Utfordringen er å endre innarbeidede praksiser, institusjoner og tankemønstre som truer livet på kloden. Nå blir bærekraftig utvikling prioritert som et tverrfaglig tema i fagfornyelsen av norsk skole.
Dette er den aktuelle konteksten for disse utgivelsene som utforsker konsekvenser for skole og utdanning. Både temanummer og antologi gjenspeiler bredden og variasjonen innenfor forskningsfeltet og bidrar til å utvikle og utvide bærekraftdidaktikken i Norge.
Under lanseringen presenteres en rekke ulike innganger til bærekraftdidaktikk – fra matematikk, norsk, historie, musikk, engelsk og fremmedspråk og geografi. Vi vil også drøfte kritiske, fagovergripende perspektiver knyttet til tverrfaglighet, skolens samfunnsmandat og betydningen av bærekraftbevissthet. Astrid Sinnes, NMBU bidrar med en kommentar av forskningsantologien i lys av norsk og internasjonal forskning på feltet.
Redaktører for temanummeret er Marianne Ødegaard, Elin Sæther og Ole Andreas Kvamme, alle ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Redaktører for forskningsantologien er Elin Sæther og Ole Andreas Kvamme.
Kl 17.30-18.00: Lett servering
Kl 18.00-20.00: Faglig program
Åpning – Marianne Ødegaard, forskergruppen COSER, Hallvard Aamlid, forlagsredaktør i Fagbokforlaget og Eva Thue Vold, redaktør for Acta Didactica Norge
Temanummeret utdanning og bærekraft, Acta Didactica Norge
Musikk og bærekraftundervisning: Edvin Østergard, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Bærekraftbevissthet og handlingskompetanse: Majken Korsager og Eldri Scheie, Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo
Forskningsantologien bærekraftdidaktikk, Fagbokforlaget
Hva er bærekraftdidaktikk? Fagdidaktiske og fagovergripende perspektiver: Ole Andreas Kvamme, ILS, Universitetet i Oslo
Matematikk: Håvard Evang, ILS, Universitetet i Oslo
Norsk og skjønnlitteratur: Kari Anne Rødnes, ILS, Universitetet i Oslo
Historie: Karsten Korbøl, ILS, Universitetet i Oslo
Engelsk og fremmedspråk: Magne Dypedahl, Universitetet i Sørøst- Norge og Eva Thue Vold, ILS, Universitetet i Oslo
Geografi: Kari Beate Remmen, ILS, Universitetet i Oslo
Ekstern kommentar
Astrid Sinnes, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Programmet ledes av Elin Sæther, som, sammen med Marianne Ødegaard, leder forskergruppen COSER, Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Universitetet i Oslo.