Lost in the supermarket …

bookmark

... rømningningsplan med flere utganger

mandag 17. mars 2014, kl. 09:00

Sal: Wergeland

Arrangør: Framtidens byer

Inngang: Gratis

Sykkel eller elbil? Ullgenser eller vindmøller? CO2-rensing eller flystopp? Økofilosofi eller teknologioptimisme? For tredje gang inviterer Framtidens byer til det åpne seminaret Lost in the Supermarket.

PÅMELDING HER

Folk har ulike syn på hvordan miljøproblemene best skal løses. Vi går i dybden! Vi gir deg kunnskap og konkrete tips til veien ut av forbrukslabyrinten.

På seminaret viser vi:
– hvordan folks valg kan endres i en mer miljøvennlig retning.
– hvordan du kan kommunisere til- og tilrettelegge for folk med ulike holdninger.

Program
08.30 Kaffe og registrering
09.00 Velkommen. v/Jan Tore Sanner, Kommunal- og moderniseringsminister.

Del 1: Det store bildet
09.20 Teknologioptimistisk tilnærming til klima- og miljøproblemene. v/Karl Kristensen, rådgiver i Bellona.
10.00 Redusert forbruk – en mulig vei ut av krisen? v/Arne Johan Vetlesen, Professor i filosofi UiO.
10.40 Pause

Del 2: Hva gjør at vi velger teknologiske løsninger fremfor å redusere forbruket eller vice versa?
11.00 Endringer i miljøholdninger blant norske forbrukere i perioden 1993–2014: Mindre forbrukeransvar og mer teknologioptimisme. v/Torvald Tangeland, Forsker II ved SIFO.
11.30 Oppfatninger om alvoret i miljøsituasjonen: Fra uunngåelig katastrofe til overdrevet problem. Hvem mener hva? v/Ottar Hellevik, Professor em. i statsvitenskap, UiO og forskningsleder ved Ipsos MMI.
12.10 Lunsj

Del 3: Kommunikasjon -Forstå mottakeren og deg selv – kommuniser bedre
13.00 Drivkrefter for forandring av forbruk v/Viktoria Walldin, Sosialantropolog, White Arkitektkontor i Sverige.
13.40 Forbruk, teknologi og folkelige veier ut av klimakrisen – Hva kan mediene bidra med? v/Andreas Ytterstad, førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
14.10 Offentlige kommunikatører: Vet vi nok om både oss selv og våre mottakere til å skape det beste budskapet? v/Marianne Holen, Daglig leder, LOOP.
14.40 Pause
15.00 Reklame for å selge mindre??? Kan bransjen som har lært oss å forbruke gi oss innsikt i hvordan å nå våre målgrupper med miljøbudskap? v/Ingebrigt Steen Jensen, tekstforfatter og reklameguru.
15.30 Oppsummering og refleksjon v/Elin Lerum Boasson, Forsker II, Cicero.
15.45 Avslutning v/Gro Jørgensen, møteleder.
16.00 Slutt