Mangfold eller ensretting?
Skoledebatt
Tvinges pedagogiske alternativer i Norge mer og mer mot et statlig definert ”anerkjent alternativ”?
Målsetningen med møtet er å drøfte ulike perspektiver knyttet til disse temaene og få frem hvor de ulike politiske partiene står i disse spørsmålene.
• Det finnes svært ulike syn på barn og læring, og enda flere på hvordan skolen skal nå sine mål.
• Hvilken plass bør det være for et mangfold av pedagogiske ideer og innhold her i landet?
• Hvilket reelt frihetsrom har læreren til å forme progresjon og undervisning etter gruppens og den enkelte elevs behov?
• Bidrar myndighetenes kontrolltiltak til å skape ytterligere avstand til skolens oppdrag og lærernes profesjonelle utøvelse?
Haldis Holst, nestleder i Utdanningsforbundet vil innlede, i tilegg vil Steinerskoleforbundet og Norsk Montessoriforbund bidra med innlegg.
I panelet vil det være sentrale politikere fra de politiske partiene. (bl.a. medlemmer av Utdanningskomiteen på Stortinget 2005-2009)
Møteleder: Roy Hovdan, kommunikasjonsrådgiver