Musikkforum

bookmark

diskurs og poetikk

tirsdag 30. august 2011, kl. 19:00

Sal: Nedjma

Arrangør: Norsk komponistforening og NOPA

Inngang: Gratis

DISKURS OG POETIKK: Tre komponister forteller om sitt kunstsyn. Med Nils Henrik Asheim, Cecilie Ore og Marcus Paus.

Velkommen til høstens første musikkforum der tre fremgangsrike, men meget forskjellige komponister vil presentere og diskutere hvordan deres syn på kunst preger arbeidsprosessen og det ferdige resultatet. Hvilke betraktninger og vurderinger ligger til grunn for ens virke som komponist? Vi kan tenke oss at en rekke viktige faktorer spiller inn – fra de kunstfilosofiske, musikkteoretiske og -historiske faktorene, til de generasjonelle, geografiske og kjønnede.

Hvordan er komponisten forankret i etiske og politiske spørsmål? Kort sagt: Hva er viktig hvordan?

"De senere årene har jeg nesten utelukkende arbeidet med musikkdramatikk. Makt, hevn, svik og begjær er noen av operalitteraturens viktigste ingredienser, og gjennom disse setter operaen som drama spørsmålstegn ved dypere etiske dilemmaer som menneske og samfunn er stilt overfor. Spørsmålet blir, hvordan gjøre dette i 2011?" – Cecilie Ore

"Jeg liker løse sammenføyninger. Ønsker ikke å skjule strukturer, det skal være synlig og gjennomsiktig hvordan ting er laget. I ditt hode må du gjerne plukke det fra hverandre og sette det sammen på en annen måte. Jeg har en motvilje mot å holde musikken fast, og det er nok derfor jeg har interessert meg for improvisasjon" – Nils Henrik Asheim

"Mitt kunstnerskap er håndtverksforankret, og jeg er opptatt av å kommunisere tydelig og direkte med publikum og utøvere. Jeg er ikke villig til å ofre melodikk, tonalitet, og de uttrykksmuligheter dette representerer. Defor søker jeg fornyelse gjennom fordypelse i tradisjonen, ikke forsakelse av den."- Marcus Paus

Marcus Paus (1979) er en av de mest bestilte og fremførte norske komponister i sin generasjon. Han har vakt oppmerksomhet i inn- og utland for sin instrumental- og vokalmusikk, såvel som for flere operaer, filmpartitur, og andre musikkdramatiske verker.

Cecilie Ore (1954) studerte klaver ved Norges musikkhøgskole og fortsatte med komposisjonsstudier ved Institutt for Sonologi i Utrecht og Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam. Siden 80-tallet har Ore markert seg sterkt med en lang rekke prisvinnende
verker. I 2008 hadde hennes kammeropera Dead Beat Escapement urpremiere ved Den Norske Opera & Ballett.

Nils Henrik Asheim (1960), er en komponist som kombinerer sitt arbeid med et virke som utøver. Ved siden av en produksjon som omfatter kammer- og orkestermusikk har han gjort en prosjekter med lyd i ulike uterom. Han regnes som en original
improvisatør på kirkeorgel, er medstifter av Stavanger-kollektivet Kitchen Orchestra samt drivkraft bak kulturstedet Tou Scene. Han mottok i år Spellemannsprisen for Mazurka – remaking Chopin.

Musikkforum er Norsk Komponistforening og NOPAs felles faglige forum med målsetting om å skape større bevissthet og engasjement rundt komposisjon og beslektede temaer innenfor musikk. Musikkforum er gratis og åpent for interesserte