Se og forstå barn – om vurdering i barnehagen
Kurs
Kurset handler om barnehagelærerens ansvar for å følge med på barns trivsel og utvikling. Dette kan kalles barnehagens vurderingsarbeid, og skjer både i det spontane samspillet med barn og med ulike grader av planlagt systematikk. Det å se og forstå barn er et faglig prosjekt for den enkelte barnehagelærer, og for barnehagens profesjonskollektiv. Hva er det som påvirker vurderingene?
Vurdering er også blitt et politisk tema – og mange barnehagelærere pålegges å drive vurderingsarbeid ved hjelp av skjemaer, sjekklister og kartlegginger. Hvordan kan det faglige fellesskapet i en barnehage verne seg mot uheldig inngripen i vurderingsarbeidet?
Turi Pålerud arbeider som politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Hun er barnehagelærer med hovedfag i pedagogikk og master i faglitterær skriving. Hun har arbeidet i ulike stillinger i barnehagen, barnehagelærerutdanningen og i barnehagelæreres fagforening.