Synlige festivaler – en fagdag om mediesamarbeid

bookmark

mandag 13. mars 2017, kl. 10:30

Sal: Kverneland

Arrangør: Norske festivaler

Inngang: Gratis

Fagdagen arrangeres i forbindelse med Norske festivalers årsmøte 2017. Fagdagen tar for seg ulike aspekter av tema mediesamarbeid. Programmet setter fokus på dialogen festivalene har med pressen. Vi spør: Hva kan vi gjøre for å legge tilrette dette samarbeidet? Hvordan blir man attraktiv for mediene? Hvordan lykkes man med et mediesamarbeid? I samtale med journalister og redaktører finner vi ut hva de mener er godt kulturstoff og hva festivaler kan gjøre for å skape godt kulturinnhold.

Fagdagen etterfølges av årsmøte for medlemsfestivaler.

Påmeldingsavgift: Gratis for medlemmer av Norske festivaler, og for ikke-medlemmer: kr. 1200 ,- 

Program

Kl. 10.30- 11.00 Registrering med lunsj

Kl. 11.00- 11.30 Foredrag om redaksjonell omtale

Kulturmeglerne holder foredrag og workshop om hvordan man oppnår redaksjonell omtale med eksempler og caser fra relevante festivaler. 

Kl. 11.30 – 12.00 Foredrag om sosiale medier

Kulturmeglerne holder foredrag om hvordan man skaper engasjement og interesse i sosiale medier med eksempler fra festivaler. 

Kl. 12.00 – 13.30

Parallelle workshop-sesjoner. Deltagerne velger hvilken workshop de ønsker å delta:

Valg 1: Redaksjonell omtale

Sesjonen tar blandt annet for seg hvordan man lager en presse/publiseringsstrategi og hvordan man rigger til en sak for pressen. Det vil være tid til å kunne gå inn på konkrete caser/problemstillinger fra deltagerne og svare på spørsmål. 

Valg 2: Sosiale medier

Denne sesjonen handler om hvordan man finner fram til publikum i sosiale medier og viser eksempler på hva slags saker ulike redaksjonelle medier vil ha og hvilket innhold som fungerer best i de ulike kanalene. Det vil selvfølgelig også være tid til å kunne gå inn på konkrete caser/problemstillinger fra deltagerne og svare på spørsmål. 

Kl. 13.30 – 14.00 Pause

Kl. 14.00- 16.00 Årsmøte for medlemmer av Norske festivaler

Om Kulturmeglerne

Kulturmeglernes spesialitet er å skape interesse og oppmerksomhet gjennom presse og nettkommunikasjon. Kulturmeglerne vet hva pressen er opptatt av og hva som kjennetegner en god sak. Kulturmeglernes omfattende kontaktnett i pressen inkluderer alt fra riksdekkende redaksjoner til lokale kulturjournalister. Medarbeiderne deres har allsidig journalistisk erfaring og inngående kjennskap til kulturlivet.