Kjærlighet i kapitalismens tidsalder: Asta Olivia Nordenhof

I samtale med Vigdis Hjorth om forbruksorgier, velferdsstatens synkende skip og kjærlighetens revolusjonære kraft.

Portretter av Asta Olivia Nordenhof og Vigdis Hjorth
Foto: Albert Madsen og Maria Kleppe Vihovde

Asta Olivia Nordenhof sitt lovpriste romanprosjekt, om mordbrannen på Scandinavian Star, har blitt kalt et manifest for kjærlighetens revolusjonære kraft og en allegori for velferdsstatens knefall for kapitalismen.

Den første boken i det planlagte syvbindverket, Penger på lomma, kretset rundt sosial og økonomisk underlegenhet og det turbulente ekteskapet til Kurt og Maggie. Romanen ble belønnet med Per Olov Enquists pris og nominasjon til Nordisk råds litteraturpris 2021.


I forordet til oppfølgeren Djevelboken, oversatt av Trude Marstein, åpner Nordenhof med å fortelle hvordan hun i mange år forsøkte å skrive «en riktig bok» om forretningsmannen T, som bestilte mordbrannen på passasjerferjen, og om store menns indre liv. Til slutt ga hun opp, og vendte tilbake til sitt opprinnelige motto: «Fuck menn».

Resultatet er en slags erotisk grøsser, hvor Nordenhof gjennom romanens fire deler skildrer en reise med forretningsmenn og djevelen selv som lurer og lokker med penger, makt, sex og galskap. Kan man starte en kjærlighetsrevolusjon i kapitalismens tid?

Her finner vi igjen mye av den fandenivoldske, sanselige tonen, og skildringen av kropp, prostitusjon, begjærsmekanismer, forbruk og ensomhet, som var tema i Nordenhofs overskridende og personlige diktsamling Det enkle og det einsame, gjendiktet av Anna Kleiva.

Spørsmål om selvrespekt og arbeid, forbruk og velferd, makt og kjærlighet, er gjennomgående temaer i alle Nordenhofs bøker.

Nå møter hun forfatterkollega Vigdis Hjorth til samtale om forbruksorgier, velferdsstatens synkende skip og kjærlighetens revolusjonære kraft.

Sign up for our newsletter

Sign up for our weekly newsletter – and get exciting news and events in your inbox every week!