Våre samfunn gjennomlever et «identitetsøyeblikk». I generasjoner var de fleste politiske skillelinjene i den nordatlantiske verden basert på klasse og ulikhet. De siste tiårene har det skjedd en merkbar forskyvning i retning av kulturelle og andre identiteter, og mange politiske kamper dreier seg nå om retten til å definere seg selv, få anerkjennelse og oppnå like rettigheter innenfor rammene av en stat der mange tilhører utpekte minoriteter, det være seg etniske, religiøse eller seksuelle minoriteter. Men også majoriteter er dypt involvert i identitetspolitikk, noe vi ser i fremveksten av populisme og nativisme.
Denne samtalen utforsker implikasjonene av dette skiftet. Handler den nye identitetspolitikken om eksistensielle ønsker eller politisk påvirkning? Er de nye identitetene hovedsakelig kollektive eller individuelle (eller til og med postindividuelle)? Bygger de på ideer om at identitet er valgt eller konstruert, eller medfødt og essensielt? Hva er likhetene og forskjellene mellom urfolksgrupper og ulike avskygninger av LHBTQ+-bevegelsen? Er den nye identitetspolitikken frigjørende eller begrensende, progressiv eller reaksjonær?
David Berliner er professor i antropologi ved Det frie universitetet i Brussel (ULB). Han har publisert en rekke artikler og bøker som tar opp identitet og kulturell erindring, ofte medHans siste bok på engelsk er Becoming Other: Heterogeneity and Plasticity of the Self (2024).
Thomas Hylland Eriksen er professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo. Han har publisert en rekke bøker og artikler som tar opp identitetspolitikk, blant annet Ethnicity and Nationalism (1993/2010), Globalization: The Key Concepts (2008/2014) og Samfunn (2010).
Arrangementet forgår på engelsk