Vi ta lærernes kompetanse alvor

Få med deg lanseringen av Dysleksi Norges rapport: «Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker. ».

Icon of a placeKverneland

Icon of an id badge

Arrangert avDysleksi Norge

Icon of a ticket

Gratis

Barn som tenker

En ny rapport avdekker alvorlige mangler i lærernes kompetanse: Lærerne mener selv at de har fått altfor lite opplæring om de vanligste lærevanskene. Og kun halvparten av lærerne mener de er i stand til å kjenne igjen tegn på matematikkvansker og språkforstyrrelser.

En ny undersøkelse gjennomført av Norstat for Dysleksi Norge gir grunn til ettertanke. Lærere i Norge mener selv at de har lært lite om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkforstyrrelser gjennom sin grunnutdanning. Dette gjelder uavhengig av hvor lenge de har jobbet som lærere, hvilke trinn de underviser på, eller hvilke fag de underviser i. Disse funnene avdekker et alvorlig gap i utdanningen av dem som har en av samfunnets viktigste oppgaver: Å gi alle elever, uansett forutsetninger, muligheten til å lykkes i skolen.


Lærernes egen vurdering overrasker

Til tross for at mange lærere mener de har fått for lite opplæring om dysleksi , dyskalkuli , og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), er de overraskende trygge på sin evne til å hjelpe elever med disse utfordringene. Hele 76 prosent mener de gir elever med dysleksi tilstrekkelig hjelp, mens rundt halvparten mener de klarer å gi tilstrekkelig hjelp til elever med dyskalkuli og DLD. Men hvor realistisk er denne vurderingen? Kan det hende at tryggheten de uttrykker, handler mer om øvelse i å håndtere utfordringer, uten annen tilstrekkelig kunnskap enn realkompetanse?

Det er interessant å merke seg at de som har tilleggsutdanning innen spesialpedagogikk, er tryggere på sin kompetanse og opplever at de kan gi bedre hjelp, spesielt til elever med dyskalkuli og DLD. Dette bekrefter at kompetanse gir resultater – og at det er behov for å gi flere lærere denne muligheten.

Grunnutdanningen svikter

Ett av de mest oppsiktsvekkende funnene i rapporten er at det ikke er signifikante forskjeller mellom nyutdannede lærere og de som har vært i yrket lenge når det gjelder hva de har lært om disse vanskene. Dette tyder på at svakheten ligger i selve grunnutdanningen. Hvordan kan vi forvente at lærere skal være i stand til å identifisere og hjelpe elever med spesifikke lærevansker dersom de ikke har fått tilstrekkelig opplæring i dette?

Kun halvparten av lærerne mener de er i stand til å kjenne igjen tegn på dyskalkuli og DLD, mens hele 90 prosent mener de kan kjenne igjen tegn på dysleksi. Dette viser at dysleksi, som har fått mer oppmerksomhet gjennom årene, er bedre forstått. Men det betyr også at mange elever med dyskalkuli og DLD risikerer ikke å bli oppdaget i tide.

Hva må gjøres?

Disse funnene er et klart signal til politikere, lærerutdanningsinstitusjoner og skoleledere. For det første må lærerutdanningene styrkes betraktelig når det gjelder kunnskap om dysleksi, dyskalkuli og DLD. Dette kan ikke være et valgfritt tema; det må integreres som en sentral del av grunnutdanningen.

For det andre må etterutdanning og videreutdanning gi alle lærere en grunnleggende kunnskap om disse vanskene.

Spesialpedagogisk kompetanse kan ikke forbli en nisje hvor det er tilfeldig hvilke skoler som har denne kompetansen. Laget rundt eleven og det tverrfaglige pedagogiske laget med lærere og spesialpedagoger må styrkes for å sikre at alle elever får den hjelpen de trenger.

En mer inkluderende skole

Vi står foran en mulighet til å endre kurs. Rapporten viser at lærere vil mer, men mangler verktøyene de trenger. Det er på tide å ta deres behov på alvor. Gjennom å investere i lærernes kompetanse, investerer vi i fremtiden til de elevene som trenger det mest. Det vil ikke bare gjøre skolen mer inkluderende – det vil gi alle elever en reell sjanse til å lykkes.

Hvordan kan den ganske vanlige læreren møte disse ganske så vanlige vanskene, når de ikke har tilstrekkelig kunnskap på området?
Det blir en presentasjon av hovedfunnene i rapporten, etterfulgt av en panelsamtale.

Dagens panel består av Marit Knutsdatter Strand (Senterpartiet) som er første nestleder i Utdannings- og forskningskomiteen, Kari-Anne Jønnes (Høyre) medlem i Utdannings- og forskningskomiteen, og Ida Næss Hjetland fra styret i Utdanningsforbundet. Samtalen blir ledet av fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge, Rita Lie.

Vi serverer kaffe og noe å bite i.

Arrangementet krever ikke påmelding, det er gratis og åpent for alle.

Den enkelte arrangør er ansvarlig for arrangement og tekst, innhenting av fototillatelse og fotokreditering. For spørsmål om innhold, deltakere eller andre detaljer, ta kontakt direkte med arrangøren.


Vil du leie Kverneland?

Dette arrangementet finner sted i Kverneland. Kverneland er en lys sal med utsikt mot Slottsparken.

Bilde av salen Kverneland på Litteraturhuset, med en stor veggillustrasjon som viser norske forfattere, tegnet av Steffen Kverneland.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev – og få spennende nyheter og arrangementer i innboksen hver uke!